Een dag met Joyce op de Doorstart
Ik vind het mooi om te zien wanneer leerlingen stappen maken en je in vertrouwen nemen, en wanneer leerlingen mijlpalen behalen, zoals het weer starten met het leren voor school of het behalen van een voldoende voor hun toetsen.
Hoe begint een dag op de Doorstart?
“Ik kom rond half negen binnen en dan check ik altijd even de status van elke leerling. Wie zijn er vandaag aanwezig? Vaak loopt de dag heel anders dan gepland en dat maakt dat geen dag hetzelfde is. Rond tien voor negen komen de leerlingen ongeveer binnen en om negen uur gaan we echt starten. Dan hebben we een dagstart met een leuke activiteit. Dat kan iets heel kleins zijn, zoals op maandag vertellen over het weekend. Daarna starten we met het eerste blok van de drie werkblokken.”
Wat is voor jou nu echt belangrijk tijdens je werk bij de Doorstart?
“Het sociale aspect is erg belangrijk bij de Doorstart. Jongeren zitten vaak lang thuis zonder sociaal contact. Bij de Doorstart focussen we ons op het samen ondernemen van dingen om het sociale aspect te versterken. Hierbij werken we met vragenkaarten, spelletjes, dilemma dinsdag, maar ook met creatieve activiteiten zoals tekenen of het snijden van een pompoen met Halloween.”
Wat maakt jouw werk uitdagend?
“Onze groep is heel erg divers. Het kan zijn dat je iemand uit de eerste klas hebt, maar het kan ook zijn dat je iemand uit de zesde klas hebt. Het leeftijdsverschil en het kunnen begeleiden van meerdere niveaus maakt het werk uitdagend. Daarnaast ben ik in contact met de scholen van de leerlingen, zodat ze hun eigen lesstof kunnen blijven volgen. Elke leerling werkt voor zichzelf, maar wel volgens de vaste structuur van de Doorstart.”
Hoe is de samenwerking met collega’s?
“Naast de begeleiding van de Doorstart krijgen de jongeren ook individuele sessies met onze zorgcoaches. Daar werk ik dan als onderwijscoach nauw mee samen. Het is voor de zorgcoaches belangrijk om te weten wat ik als onderwijscoach bij de leerlingen signaleer, zodat ze daar in de zorggesprekken mee verder kunnen.”
Wanneer loop je met een positief gevoel de deur uit?
“Geen dag is hetzelfde en dat maakt het werk niet saai. Daarnaast vind ik het mooi om te zien wanneer leerlingen stappen maken en je in vertrouwen nemen. Dat ze uit zichzelf vertellen wat ze in het weekend gaan doen. Of bijvoorbeeld een jongere met autisme die het in het begin heel moeilijk vond om je aan te kijken en niet echt contact maakte, maar nu grapjes maakt tijdens een sociale activiteit. Wanneer leerlingen mijlpalen behalen, zoals het weer starten met het leren voor school of het behalen van een voldoende voor hun toetsen. Dat soort dingen zijn heel leuk om te merken.”
Je werkt nog niet zo lang bij YOEP. Hoe is je ervaring?
“Iedereen staat altijd open om elkaar te helpen. Er heerst gewoon een hele relaxte sfeer. Daarnaast heb ik het gevoel dat iedereen voor elkaar klaarstaat. Ook al weet iemand niet hoe ze mij zouden kunnen helpen, dan zoeken we samen verder naar wie mij wel kan helpen. Dat is heel fijn.”
Waarom zouden mensen bij YOEP willen komen werken?
“Als je het leuk vindt om uitgedaagd te worden tijdens je werk. YOEP biedt de mogelijkheid om verschillende dingen op te kunnen pakken. Ze geven je het vertrouwen om zelfstandig aan de slag te gaan en bieden begeleiding waar nodig”.